Sunday 4 December 2011

Datuk Dr.Maznah Binti Hamid



Tokoh: Datuk Dr.Maznah Binti Hamid
Umur: 56
Syarikat : Securiforce Sdn Bhd

Datuk Dr Maznah adalah Pengerusi Eksekutif Kumpulan Securiforce. Anak kelahiran Kedah ini menubuhkan dan menerajui syarikatnya daripada entiti yang tidak diketahui 30 tahun yang lalu dan kini ia menjadi syarikat kawalan keselamatan terbesar di Malaysia. Bermula daripada sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan kawalan keselamatan dan cuma bermodalkan RM5000, Securiforce telah berkembang kepada perkhidmatan kargo, pengangkutan kargo, pembekalan sistem CCTV, central monitoring, sistem kawalan kebakaran dan pelbagai peralatan elektronik
Datuk Dr Maznah kini mengepalai hampir 60 buah cawangan, mengetuai hampir 5,000 kakitangan, dan dikelilingi dengan ratusan senjata api dan puluhan van kalis peluru. Apa yang lebih membanggakan, van kalis peluru tersebut telah direkacipta dan dihasilkan oleh Securiforce sendiri. Ramai juga yang tidak menyedari bahawa perkhidmatan Securiforce bukan terhad kepada ‘static guard’ sahaja malah turut merangkumi logistik, cash-in-transit, pengurusan tunai, high - tech cargo management, perkhidmatan ‘armoured trucking’, dan pelbagai perkhidmatan yang lain. Securiforce memberikan pakej keselamatan yang lengkap dan total, mempelopori konsep ‘total security’.
Bagi menepati keperluan semasa, Securiforce juga bergiat aktif dan telah melebarkan sayap ke peringkat antarabangsa dengan menubuhkan Securiforce Logistics. Securiforce Logistics memiliki cawangan di Singapura, Bangkok, China, Korea, Turki dan Jerman. Apa yang menarik mengenai 'success story' Datuk Dr. Maznah ialah kesemua anak syarikatnya ditubuhkan dan berkembang maju tanpa sebarang bantuan kewangan daripada bank. Kejayaan ini, amat dikagumi oleh pelbagai pihak dan segala lapisan masyarakat. Prinsip kejayaan beliau ialah 'modal perniagaan yang sebenarnya adalah dirinya sendiri'. Prinsip ini telah membawa kejayaan besar di dalam bidang kerja dan perniagaannya membolehkan beliau berada di tahap sekarang.

Selain menjadi usahawan yang berjaya dan disegani, beliau juga merupakan pakar motivasi, pembangunan insan dan keusahawan serta 'success counselor' di institusi - institusi pengajian tinggi. Oleh kerana minatnya yang begitu besar terhadap pembangunan insan, beliau telah menubuhkan MMC, Maznah Motivational Centre yang mengelolakan seminar-seminar keusahawanan dan pembangunan insan. Ketahanan, ’guts feeling’, kekebalan, ’persistency’ dan ‘sustaining power’ yang beliau miliki merupakan aset utama diri beliau dan itulah yang cuba diterapkan kepada orang ramai melalui seminar yang diberikan. Beliau juga telah berjaya menerbitkan buku bertajuk 'MOTIVASI MEMBURU KEJAYAAN' berdasarkan kepada pengalaman serta prinsip-prinsip yang menjadi amalan kepada dirinya di dalam usahanya memburu kejayaan. Buku terbaru beliau MOTIVASI MEMBURU KEJAYAAN (3K) versi Mandarin sedang berada di pasaran.

Ibu  kepada 5 orang anak ini menekankan bahawa keluarga merupakan pemangkin utama kejayaan dan sumber inspirasi beliau. Malahan anak-anak juga telah dilatih serta diterapkan semangat keusahawanan semenjak awal lagi. Demikianlah diantara simbol kejayaan beliau sehingga beliau dianggap sebagai model usahawan yang berjaya dan dikagumi masa kini. Maka tidak hairanlah  beliau diberi gelaran “THE IRON LADY OF MALAYSIA”.

Sumber:

1 comment:

  1. Saya ingin berkongsi kesaksian mengenai bagaimana perkhidmatan pendanaan Le_Meridian membantu saya dengan pinjaman sebanyak 2,000,000.00 USD untuk membiayai projek ladang ganja saya, saya sangat berterima kasih dan saya berjanji untuk berkongsi syarikat pembiayaan ini kepada sesiapa yang mencari jalan untuk mengembangkan perniagaannya project.the syarikat adalah syarikat pembiayaan. Sesiapa yang mencari sokongan kewangan perlu menghubungi mereka di lfdsloans@outlook.com Atau lfdsloans@lemeridianfds.com Encik Benjamin juga pada WhatsApp 1-989-394-3740 untuk membuat perkara mudah bagi mana-mana pemohon.

    ReplyDelete