Sunday 4 December 2011

Datin Dr. Rehana Binti Kassim



Tokoh: Datin Dr.Rehana Binti Kassim
Umur: 59
Syarikat: Rehanstat

Datin Dr. Rehana Kassim adalah pengasas dan Pengarah Urusan REHANSTAT. Beliau merupakan usahawan tekno hands-on yang bertanggungjawab bagi pengurusan REHANSTAT, termasuk menyelia sumber manusia, kewangan dan fungsi-fungsi pemasaran perkhidmatan syarikat. 

Datin Dr. Rehana mempunyai lebih 40 tahun pengalaman bekerja. Dia  memulakan kerjayanya  sebagai penyelidik di MARDI selama hampir 10 tahun. Seterusnya sebagai pensyarah di MARA Institute of Technology selama 13 tahun dan akhirnya mengusahakan REHANSTAT yang ditubuhkan sejak tahun 1992. Pengalaman beliau dalam bidang penyelidikan dan  perundingan datangnya dari bekerja dengan pelbagai sektor kerajaan dan industri-industri seperti dalam bidang kewangan, pelancongan, pembuatan dan IT.Datin Dr. Rehana Kassim memiliki kelayakan profesional daripada Institut statistik United Kingdom dan Ijazah Sarjana Muda Sains dalam Statistik dari Northern Illinois University, Amerika Syarikat. Dia kemudian mencapai Sarjana Falsafah (Knowledge Management), dan kemudian meneruskan Doktor Pentadbiran Perniagaan Pengurusan Pengetahuan. Tesis DBA beliau  bertajuk "Proses Pengurusan Pengetahuan sebagai penentu Prestasi Organisasi".


Sebagai warga korporat yang bertanggungjawab, Datin Dr. Rehana menajalankan tanggungjawab sosial korporatnya (CSR) dengan menjadi ahli jawatankuasa Persatuan Orang Kurang Upaya Selangor dan Wilayah Persekutuan (SSMH). Beliau juga terlibat dengan badan-badan amal lain di Malaysia. Antara projek-projek yang dikendalikan oleh Datin Dr Rehana Kassim Usahawan Global Monitor (GEM), Surveys Penduduk Dewasa, Pakar Ukur Negara buat kali yang ke-4 di sekitar; Sains Malaysia Pusat Maklumat dan Teknologi (MASTIC), Sains dan Teknologi Penunjuk Laporan; Telekom Malaysia Perkongsian Indeks Kepuasan, Ukur Reseller & Installer untuk Streamyx, Tourism Malaysia, Kajian Pola Tingkah Laku Percutian, Insentif dan Pegawai Dagang Pelancong dari Singapura, Indonesia, Thailand dan Brunei; Restoran TCRS, Kajian Kepuasan Pelanggan; Phillip Morris International, Misteri Pembeli Ukur; UPD Sdn Bhd, Transit Advertising Ukur; Shell Global Solutions (UK).
Sebagai rangkaian adalah elemen penting bagi orang perniagaan, beliau merupakan ahli yang aktif beberapa organisasi yang berkaitan. Antara yang: Persatuan Kebangsaan Usahawan Wanita Malaysia (NAWEM) sebagai ahli jawatankuasa; ESOMAR, organisasi penyelidikan pasaran global yang berpangkalan di Amsterdam, Belanda; dan Outsourcing Malaysia (OM), satu inisiatif Perkhidmatan Dikongsi & Outsourcing ( SSO) industri dan bab PIKOM, Persatuan Kebangsaan ICT; Penyelidikan Pasaran Society Malaysia (MRSM). Dia terus sejajar dengan senario pasaran semasa, dengan rajin menghadiri pelbagai ceramah, seminar dan persidangan tempatan dan luar negara.

Sumber:

No comments:

Post a Comment